Wednesday, July 29, 2015

Kisah Syawal 1436H

Salam pembaca yang budiman. Hari ini dah masuk 13 Syawal. Alhamdulillah pada bulan Ramadhan yang lalu saya telah berkesempatan untuk puasa penuh sekali lagi. Baik sangat baby dalam perut tak meragam. Tahun ini saya sempat berpuasa seminggu di Lampung dan kemudian menyambut lebaran di sana. 7 Syawal pula dah naik flight ke Kuala Lumpur. Sebenarnya last minute plan untuk ke Kuala Lumpur. Sampai usia kandungan 26 minggu, saya dan suami saya masih belum dapat buat keputusan di mana saya akan melahirkan. Semuanya kami kena fikirkan baik-baik demi masa depan anak dan mana paling tak menyusahkan.

Pengalaman Kami di Imigrasi Lampung
Beberapa hari sebelum lebaran, kami telah ke kantor imigrasi untuk bertanyakan mengenai konversi visa sosbud ke VITAS. Tapi pegawai di sana mengatakan kami tetap harus mengikuti proses memperpanjangkan terlebih dahulu visa sosbud saya selama 1 bulan, kemudian baru bertemu dengan bos mereka yang kemudiannya akan menyetujui permohonan untuk konversi dan setelah itu barulah permohonan KITAS akan diajukan ke Kantor Dirjen Imigrasi Jakarta. Kami sendiri yang kena ke Jakarta untuk hantar dokumen yang diperlukan. Nampak tak agak banyak proses dan lama masa yang akan diambil? Bukannya suami saya tak kerja, dia kena balik ke Kalimantan lagi. Huhu. Ada seorang pegawai beri cadangan melahirkan je di Kuala Lumpur, visa ajukan secara online je dan kemudian ke Jakarta sebelum ambil KITAS di Kedutaan Besar Republik Indonesia di  Kuala Lumpur. Kami bukan tak pernah cuba kaedah ini sebelum ini, cuma belum ada rezeki untuk tembus masuk dan hantar permohonan memandangkan website Visa imigrasi.co.id dah jammed. Sehari cuma 600 permohonan online yang diterima. 4 malam berturut-turut cuba tapi tetap gagal.

Beberapa jam sebelum puasa terakhir...
Suami saya dah buat keputusan, saya akan melahirkan di Kuala Lumpur. Dalam hati memang gembira sebab dari awal saya nak juga merasa pengalaman pantang di samping mama. Huhu. Saya mula melakukan pencarian tiket pesawat di internet. Alhamdulillah dapat beli juga.

Berpisah Selepas 28 Minggu Kehamilan
Nak tak nak, suami saya akhirnya pulang ke Kalimantan bersendirian pada hari Isnin lepas. Sedih pula bila ingat kata-kata dia pagi itu, "Sebenarnya aku pengen banget liat anak kita membesar di perut kamu". Tiap kali teringat ayat tu air mata saya mesti mengalir. Sob sob. T.T

2 budak comel:

sweet sangat... jodoh terbaik yg Allah kurniakan pada Lisa... =)

insyaAllah kita semua pun dapat jodoh yang terbaik...manusia sama2 boleh lakukan perubahan :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails