Monday, January 1, 2018

Perjalanan Untuk Konversi ITAS ke ITAP [Part I]

Salam pembaca yang budiman. Masih ingat saya ceritakan pengalaman saya untuk mendapatkan KITAS dulu? Setelah diperpanjangkan sekali KITAS saya atau setelah usia perkahwinan mencapai 2 tahun, sekarang saya dah boleh urus izin tinggal tetap pula. Beza izin tinggal sementara dengan izin tinggal tetap tu tempoh untuk diperpanjangkan lebih lama. ITAS setahun sekali paling lama, tapi kalau ITAP 5 tahun sekali. Tapi perpanjangkan tu pakai duit lah, bukan air liur. Haha. Dah nasib badan. 😆😁 Kelebihan ITAP tu nanti dah boleh buat KTP* orang asing+ada SIM*. Cuma tak mudah ye nak convert ni sebab kena lalui proses macam nak buat ITAS juga. Lepas tu dia akan proses ke Jakarta dulu untuk dapat persetujuan. Sekarang dah sebulan tapi permohonan saya baru sampai Jakarta.😂😅 No wonder dia kata paling awal nak mohon ITAP tu 3 bulan sebelum ITAS tamat tempoh. Aigoo. Tu kot hikmah keguguran hari tu, kalau tak beranak kat Indonesia lah saya Januari. 😂😅😆


Status permohonan pada 7 Disember 2017

Status permohonan pada 29 Disember 2017

Status permohonan pada 3 Januari 2018


*KTP=kartu tanda penduduk
*SIM= Surat Izin Memandu


Baca part seterusnya:

📌Konversi ITAS ke ITAP [Part 2]
📌Konversi ITAS ke ITAP [Part 3]

0 budak comel:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails