Wednesday, January 26, 2011

sejenak di Pulau Jawa [part II]


Salam bloggers. Post ini merupakan kesinambungan dari percutian saya di Pulau Jawa. Cewah. Selepas ke Borobudur, kami berangkat ke Semarang dan tiba pada malam harinya. Yang pasti dalam perjalanan tu saya sempat tertidur. Oklah tu kan, tidur. Kalau saya yang drive, confirm tak boleh tidur. Ahaha. Setibanya di rumah Kak Nelly, saya dipelawa untuk makan malam. Memandangkan rasa nak makan, so saya makan lah. Walaupun kalau ikutkan waktu Malaysia, dah pukul 10 malam. Haha. Ok, lupakan soal diet ke apa. Saya bukan suka diet-diet ni. Yang penting, makanan seimbang. LOL. Keesokan harinya, memandangkan jiran saya ada menitip barang untuk diberikan kepada saudaranya. Maka, saya telefon saudaranya (Ibu Asiah) dan Ibu Asiah telah bersetuju untuk datang ambil barang tu pada pagi itu juga. Ibu Asiah tiba sewaktu saya sedang makan. Maka, saya pun melayan Ibu Asiah sebentar sebelum menghabiskan makanan. Hmm. Selepas Ibu Asiah pulang, saya telah pergi ke Sam Poo Kong bersama-sama Kak Adek, Putri dan juga a1. Kami bergambar di sana dan selepas berpuas hati, kami bertolak untuk melihat Lawang Sewu (maknanya, seribu pintu). Lawang Sewu merupakan tinggalan zaman Belanda.




Memang sungguh tertib seni binanya. Mereka juga telah membuat satu lubang bawah tanah di bawah bangunan. Memandangkan Semarang agak panas, maka tujuan bawah tanah dibina supaya apabila hujan turun, maka air hujan akan mengalir masuk ke sana.

segelap inilah lubang bawah tanah tu.....ada tetttttttt.

Kemudian, apabila cuaca panas, air akan meresap naik melalui lubang-lubang di antara kayu jati yang tersusun rapi sebagai lantai. Sayangnya, pada zaman kedatangan Jepun, lubang bawah berkenaan telah disalahgunakan. Mereka telah menjadikan bawah tanah itu sebagai penjara. Banduan ditempatkan di tempat yang memang sempit. Memang jelas kekejaman orang Jepun pada masa dulu.

ruang pintu yang selari, inilah keunikan orang Belanda *teliti*

Lama juga kami berada di Lawang Sewu. Yang pasti, sebaik pulang dari sana, kami singgah ke Pelangi. Makan-makan. Saya memilih aiskrim Strawberry Cheese kot (serius, lupa nama dia). Untuk makan, saya memilih sup je (nama pun lupa). Tapi yang pasti bukanlah sup ayam, ok! Haha. Kemudian, saya makan Lasagna juga. Bukan saya yang pesan, tapi Putri. Kami kongsi bertiga (sekali dengan a1), sebab banyak. Haha. Selepas makan, kami singgah ke Masjid. Malamnya, kami berkaraoke di Family Fun. 2 jam di sana, macam tak ingat esoknya nak balik Malaysia. LOL. Selepas sesi berkaraoke, kami singgah makan Jagung Bakar Serut Madu. Untuk pengetahun, jagung ni dibakar sekali dengan madu dan ada sedikit cili. Kemudian, jagungnya dipisahkan dari tongkolnya. Maksudnya, macam ada bertih-bertih je (faham tak?susah nak explain dengan kata-kata :-s). Pada pagi Ahad, kami bertolak ke Solo. Sebab saya dan kakak saya naik flight di Solo. Hoho. Btw, thanks a1 sebab belanja aiskrim.


Maksud saya, dia belanja saya sorang je. Nyam2. Apa pun, maaf ye a1 sebab saya tak bawa upin ipin tu. Tak sangka kita akan berjumpa di Semarang. Ingatkan tak jumpa langsung. Lagipun jauhlah kedai jual merchandise upin ipin tu (tapi rasanya dia dah lupa).ahaha. x) Kejam tak? Wakaka. Apa pun, terima kasih atas layanan baik oleh Kak Nelly sekeluarga..jasamu dikenang. :)

P/s: Oh ya, nasib baik saya check poket seluar sebelum masuk ke tempat berlepas. Kalau tak, saya terbawa pulang ke Malaysia lesen memandu a1..dan yang paling dahsyat, salinan KTP dia..dah la dia cuma ada SALINAN KTP je...ahahha..maaf, kalau ga mungkin kamu bisa ditangkap polisi ya~ ;p

0 budak comel:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails