Friday, May 17, 2013

PTD..oh..exam PTD

Salam readers. Tarikh 13 April 2013 merupakan hari di mana pertama kali saya menduduki peperiksaan PTD M41 (untuk Pegawai Tadbir dan Diplomatik). Sebenarnya dah lama apply kat SPA sejak bulan Ogos tahun 2012. Tapi dalam banyak-banyak jawatan yang saya pohon yang ini panggil dulu. Itu pun nak suruh panggil jawab exam. Untuk pengetahuan, ujian PTD ini tidak mudah malahan menurut pegawai yang kendalikan seminar pengenalan jawatan dalam kerajaan di SPA,  ada calon tu dah ambil sampai 11 kali kerana GAGAL. Ya, lihatlah betapa semua orang pun nak cuba nasib pegang jawatan PTD tu. Saya diberitahu melalui SMS dan email yang saya dipanggil untuk jawab exam PTD pada hari Selasa (9 April 2013). Fuh, betapa last minute nya. Ish ish. Maka pada hari Khamis sebaik sahaja tamat kelas, saya bergegas pulang ke rumah. Pada hari Jumaat saya bercadang untuk pergi ke seminar yang dianjurkan SPA di Putrajaya. Sebenarnya saya hampir2 tak jadi pergi seminar tu. Tapi..mak saya suruh pergi je la~

Exam PTD
Hari kejadian (Sabtu), sebaik tiba di SMK Sri Permaisuri saya terus melangkah masuk dan mencari dewan peperiksaan. Fuh, ramai dah beratur memandangkan saya sampai sana dah hampir pukul 9 pagi. Tapi exam dimulakan agak lambat sedikit la. Saya main masuk je kelas mana-mana yang saya berkenan, tapi rupa-rupanya sepatutnya saya jawab di kelas tingkat atas la. Hahaha. Maka, di atas kertas peperiksaan saya kena tulis CTP (calon tukar pusat..:p)

Format Kertas Exam PTD
Ianya terbahagi kepada empat bahagian:
A: Pengetahuan Am tentang Malaysia. Contoh: gagasan 1Malaysia, pasal negara ASEAN
B: Menyelesaikan masalah dan logik. Soalan matematik dan ada yang kita kena fikir secara logik je
C: Esei Bahasa Melayu. Saya tak ingat soalan pasal apa. =.="
D: Esei Bahasa Inggeris. Contoh: How job satisfaction can be measured ke. So kena elaborate la.





Tips Untuk Esei
Perlu ada 6 perenggan, iaitu Pengenalan, Isi-isi untuk hujah (kena ada 4 point) dan juga Penutup. Kalau boleh selitkan juga peribahasa ke dan gunakan ayat bombastik (cantik, tertarik, menarik, gituuuuu..). TAPI pastikan jangan terkeluar dari topik ye. Nanti markah kurang.

E-Book PTD, perlu ke beli?
Terus terang saya katakan saya tak beli pun e-book yang dijual secara online tu. Malahan, pegawai PTD yang saya temui di SPA pun tak kata ada buku spesifik pasal exam PTD ini. Cuma, kita kena dapatkan gambaran sedikit macam mana format dia. Tu yang penting! Baca pasal Malaysia dan PENTING tau untuk mahir mencongak (kalkulator tak boleh guna).

Saya paling tak confident jawab soalan bahagian A, yang lain Alhamdulillah :)

P/s: Sepatutnya hari ini result exam PTD dah keluar, tapi ditangguhkan ke 23 Mei 2013.

0 budak comel:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails