Tuesday, August 23, 2016

Perjalanan Untuk Mendapatkan KITAS (Kartu Izin Tinggal Terbatas)

Salam pembaca budiman. Sebenarnya dah berbulan saya nak cerita tentang perjalanan suka duka saya untuk dapatkan KITAS, tapi asyik tertangguh. Post saya kali ini mengenai perjalanan (aka perjuangan) saya untuk mendapatkan seHELAI KITAS. Oops..  ada sebab kenapa saya cakap sehelai tu. Hikhik. Sebelum itu, untuk pengetahuan anda, KITAS ialah singkatan dari Kartu Izin Tinggal Sementara. Kenapa perlu KITAS?. Sebab saya nak tinggal di Indonesia untuk tempoh yang lama dan agak leceh untuk keluar tiap 2 bulan ke KBRI Kuala Lumpur semata-mata untuk dapatkan Visa SosBud (sosiobudaya), tempoh paling lama untuk tinggal selama 2 bulan. Visa itu pula dikenakan caj RM165 untuk 2 bulan (tak silap saya). Kos lagi semua kena kira, tiket kapal terbang, dll (berdasarkan pengalaman saya tahun lepas).

Itulah maksud saya dengan seHELAI KITAS =.="

Macam mana nak dapatkan KITAS?  
Ada 2 cara, convert dari visa SosBud atau permohonan online.
1. Convert visa sosbud kepada VITAS (Visa Tinggal Terbatas) memerlukan seseorang untuk mengajukan permohonan di KANIM terdekat berdasarkan alamat di KTP (Kartu Tanda Penduduk) penjamin (kalau saya, suami lah). Tunggu kelulusan ketua KANIM, permohonan dihantar ke Jakarta sendiri nanti, bayar di Dirjen dan amik telex visa. Murah sikit kosnya tapi tetap leceh. Kebetulan masa saya cuba urus untuk convert visa sosbud ke VITAS dahulu, alamat KTP suami saya di Lampung. Jadi agak mustahil untuk berurusan di KANIM Lampung apatah lagi suami saya kerja di Kalimantan. Ditambah lagi dengan keadaan saya yang ketika itu sudah 27 minggu hamil.
2. Online (upload dokumen diperlukan terlebih dahulu dan tunggu kelulusan). Bukan mudah untuk online tu, sebab sehari hanya 600 permohonan je dari seluruh dunia boleh mohon. Siapa cepat dia dapat. Selepas diluluskan, bayar dahulu di Dirjen Imigrasi Jakarta (diwakilkan pun boleh). Kemudian tunggu email yg terkepil iaitu telex visa utk dibawa ke KBRI pilihan (saya pilih KBRI KL). Setelah ke KBRI bayar RM390 untuk dapat VITAS (visa tinggal terbatas tempoh 1tahun). Permohonan mengambil masa 2 hari. Hari pertama hantar dokumen (telex visa, pasport, foto berukuran pasport sebanyak 2 keping dan salinan fotostat beberapa dokumen) manakala hari kedua untuk pengambilan VITAS.

Cara Masuk Ke Indonesia Setelah Dapat VITAS                        
Tunjuk pasport dibahagian VISA yang telah diperoleh kepada pegawai Imigrasi Indonesia. Sebelum tu saya kena beritahu yang nanti saya nak convert VITAS jadi KITAS. Jadi, dia akan menggunakan cop  yang memberikan saya tempoh 30 hari untuk ke KANIM terdekat. Saya tiba di Indonesia pada 16 Februari, pada hari itu juga saya ke KANIM Sanggau. Tetapi masih tak boleh proses lagi. Minggu depannya terpaksa ke sana lagi setelah diberitahu oleh pegawai imigrasi. Oh ya, MAHAL SANGAT nak dapat KITAS ni kalau pilih cara yang ni. Sebab di KANIM tu saya kena bayar lagi Rp1,855,000 kot. Untuk KITAS setahun dan multiple re-entry permit. Jadi bolehlah saya keluar masuk Indonesia tanpa membatalkan visa sedia ada. VITAS yang saya bayar di KBRI Kuala Lumpur sebelumnya dikira HANGUS macam tu je. Ish..ish. Habis dalam RM1,000 untuk KITAS. Tapi insyaAllah lepas ni tak perlu lagi bayar yang VITAS tu. Hanya bayar untuk perpanjang KITAS sahaja.

P/s: Semoga bermanfaat pengalaman saya ini untuk orang lain.

0 budak comel:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails