Sunday, February 23, 2014

Tak semua tentang AirAsia itu buruk.. ;)

Salam readers. Orang  selalu nak menyalahkan orang lain. Contohnya, orang nak condemn perkhidmatan AirAsia. Saya tiada apa-apa hubungan dengan syarikat tambang murah AirAsia, tapi saya rasa terpanggil apabila orang asyik nak menyalahkan orang lain. Terdapat beberapa situasi dimana saya rasa saya patut puji AirAsia (lebih spesifik, pekerjanya):
1. Penerbangan ke Padang 3 tahun yang lalu. Sepatutnya ada 2 penerbangan ke Padang dalam sehari, tapi 1 penerbangan telah dibatalkan. Nak dijadikan cerita, saya terlepas pandang sms yang dihantar oleh AirAsia. Tiba di LCCT, saya dikhabarkan pesawat sudah berlepas. Tapi, saya tak perlu beli tiket lain, cuma perlu menaiki pesawat pada keesokan harinya tanpa membayar apa-apa.
2. Pengalaman saya cuba untuk membeli bagasi untuk penerbangan pulang beberapa jam sebelum pesawat berlepas. Memandangkan ada masalah untuk melakukan pembayaran, saya gagal untuk melakukan check-in. Penerbangan saya dijadualkan pada 7.25 pagi. Saya tiba di KL Sentral untuk menaiki bas pada 5.13 pagi. Naik bas yang bertolak pukul 5.30 pagi. Alhamdulillah tiba di LCCT 6.17 pagi. Sejurus tiba saya bergegas ke kaunter untuk beratur. Fuh, ramai yang beratur. Saya melihat seorang staf AirAsia yang sedang memerhati barisan. Maka saya datang ke arah beliau dan menceritakan permasalahan saya. Saya di bawa ke kaunter yang kosong dan di sana saya di berikan boarding pass selepas membayar untuk harga beg (kalau ikutkan check-in di kaunter kena bayar RM10).
3) "Panggilan terakhir.....". Kalau orang kata mereka tak boleh terbang selepas check-in, saya rasa sepatutnya ada panggilan untuk penumpang yang belum ke pintu berlepas. Saya pernah ada pengalaman nak ke Palembang, tapi saya singgah sebentar di Farmasi Pusrawi beli barang. Tiba-tiba dengar pengumuman nama saya. Hmm...musykil kalau orang kata dia tak dapat terbang sebab gate dah tutup. Kecuali....dia sebenarnya belum check-in. Ya, kalau belum check-in, syarikat penerbangan ada hak untuk menafikan hak kita sebagai penumpang. 

Pengalaman tak berapa best:
1. Masa tu saya lapar, ingatkan nak beli makanan dalam pesawat, tapi FA langsung tak pandang barisan tempat duduk saya. Akhirnya sampai ke destinasi, saya menahan lapar je. Huhu.
2. Pagi tadi penerbangan balik dari KCH ke KUL. Jumlah bagasi dah 60 kg, ingatkan nak tambah sekaki payung yang beratnya tak sampai 200 gm rasanya, tapi dia kata payung di kira 1 kg je terus. Akhirnya tak dapat bawa balik KUL payung tu. Hmm....kelakar.

P/s: Kesimpulannya di sini, tak semua orang ada sikap bertolak ansur. Untuk mengelakkan dari dinafikan hak sebagai penumpang, kita mesti merancang dan tiba awal di airport. Jangan last minute, kelak merana. Anda pilih. :)

0 budak comel:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails