Saturday, November 17, 2012

Gagal Sekali Bukan Bererti Gagal Selamanya

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini saya nak bercerita sedikit tentang kejayaan. Ya, perkataan kejayaan ini selalu dikaitkan dengan kebolehan seseorang itu yang menampakkan hasil di penghujungnya. Tapi, kita jangan lupa untuk berjaya itu kita perlu berusaha. "Man Jadda Wa Jadda", lebih kurang bermaksud siapa yang berusaha, dia yang akan berjaya.

suka sangat gambar candid ini, credit to: adik Ina
Masa kecil dulu, saya selalu digelar "profesor serba tahu". Mungkin masa kecil dulu apa sahaja yang dipersoalkan mama papa, saya mesti dah tau jawapannya. Tapi, bak kata orang kalau "pisau tak diasah lama-lama tumpul juga". Jadi, disebabkan pujian itu akhirnya saya "take things for granted". Banyak membuang masa, leka, tak buat sesuatu dengan bersungguh-sungguh. Sepatutnya keputusan makin elok, ini tak. UPSR dapat 3A2B, PMR 5A3B, tapi SPM dapat 4A je out of 11 subjects. Nah, itu la saya kata "kejayaan takkan datang bergolek" kalau kita kurang usaha. Lepas SPM, ambil foundation (ala-ala pra-U/Matriks) kat MMU. Tapi bila dah masuk first year degree, akibat main-main je...result teruk dan saya buat keputusan untuk tinggalkan je MMU. Masa nak keluar tu, menangis sama-sama Zirah dan Mina. T____T Mula-mula keluar dari MMU, saya rasa down sangat. Saya rasa macam nak kerja je, tak sambung belajar. Ayah saya siap kata, "kahwin je lah". Rasa macam dah fobia nak belajar dan kemudiannya gagal. Tapi dengan izin Allah, tiba-tiba terdetik saya nak sambung kat KPTM. Bukan mengambil degree, tapi saya berundur ke belakang..saya ambil diploma. Dan saya berjaya menamatkan diploma saya mengikut masa yang telah ditetapkan dan beroleh CGPA3.88. Sesuatu yang boleh dibanggakan buat seorang yang pernah gagal di suatu ketika. Mendapat diploma bukan penamat segala-galanya, saya teruskan lagi pengajian ke peringkat degree. Alhamdulillah, setelah 2 tahun belajar, saya berjaya memperoleh degree kelas pertama (dari Coventry University tau, sebab program saya ni memang usahasama dengan Uni sana). Segalanya bermula di KPTM, dan di sana juga saya kenal rakan-rakan susah dan masa senang saya. Hehe. 5 tahun suatu tempoh yang boleh dikira agak lama. Sekarang, saya sedang menanti untuk penempatan untuk menyambung pengajian di peringkat Master....hmmm..tapi kalau dapat kerja...er..dilemma.. ;))

0 budak comel:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails