Monday, June 8, 2015

Hamil Tanpa Alahan

Salam pembaca yang budiman. Dalam post sebelum ini saya ada tulis tentang kehamilan pertama. Alhamdulillah saya tidak mengalami alahan atau muntah sepanjang trimester pertama. Hmm..logik juga orang yang tak perasan dia tengah hamil. Tapi, tak logik kalau sampai 6 bulan pun tak perasan. Orang yang tiada masalah hormon (haid tiap bulan) mesti dapat agak/tertanya2 kenapa tak haid lagi. TERUTAMANYA bagi yang SOLAT. Oh ya, ada beberapa surah dan doa yang saya dan suami amalkan sejak tahu saya hamil. Saya tak ingat link blog2 atau sumber dari mana.


  • Mulakan dengan bacaan surah Al Fatihah dan ayat Kursi.
  • Untuk ibu hamil dengan alahan atau mahu kuatkan rahim dari keguguran, bacalah dari surah An Nahlu ayat 78 & surah Al Mukminum ayat 11-14.
  • Surah Al Hij'r ayat 97-99. 
  • Membaca zikir Ya Mubdi (bermaksud Pencipta) sebanyak 99 kali. Katanya hendaklah suami/seseorang membaca zikir tersebut pada waktu Sahur (sebelum fajar) dan letak tangan atas perut isteri/perempuan yang sedang hamil.
  • Baca doa di bawah ini: 
  • "Allahumma ya man amsakatissama  an taqa'a a'lar ar dhi wahiya bil a'madin. Amsik ma fi rahimi. Wat mim lahu a'la khoir." Maksudnya: Ya Allah, Tuhan yang menggenggam langit sehingga tidak jatuh ke bumi, ia tegak tanpa atap. Genggamlah janin yang ada dalam rahimku, sempurnakan dia hingga dia lahir dengan baik dan selamat.

Apa pun kita cuma berikhtiar dengan berdoa. Sekiranya Allah berkehendakkan anak itu lahir, insyaAllah dia pasti lahir. Tapi seandainya berlaku keguguran juga, mungkin itu yang terbaik pada waktu itu. Siapa tahu kalau bayi itu lahir juga, ada yang kurang sempurna pada zahirnya. Wallahu'alam.

P/s: Selalu amalkan mendoakan orang lain tanpa pengetahuan mereka, insyaAllah apa yang anda doakan dimakbulkan dan anda sendiri mendapat tempias dari doa tersebut juga. Nak jodoh, nak anak atau rezeki? Buatlah. :)

2 budak comel:

Mabrook lisa! Semoga semuanya dipermudahkan. Jaga diri dan jaga kesihatan.. :)

Thanks wanie..insyaAllah :) semoga urusan wanie pun lancar dan dipermudahkan Allah..aminn.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails