Friday, February 17, 2012

PTPTN ke PTPTPU

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Oh ya, siapa kat sini ada membuat pinjaman dengan PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara) sila angkat tangan! Haha. Memandangkan adik saya hari tu ambil pinjaman PTPTN, maka saya adalah sedikit informasi mengenai PTPTN ini.

logo PTPTN
Tapi bukan tentang yang sedap didengar. Yang tak sedap dengar ini, bila dah bayar macam tak bayar je. Ada paham? Saya ambil contoh adik saya la. Dia punya pinjaman dalam RM24K. Tahun lepas dia tamat pengajian, adalah mama tolong bayar dalam RM125. Tapi, beberapa hari lepas, mama bayar lagi RM250 selepas adik saya langsung tak gerak2 untuk bayar kepada PTPTN. Cuba teka berapa dia kena bayar lepas tu? Jumlah pinjaman bukan berkurangan, malah bertambah lagi ada la. Seperti yang kita sedia maklum PTPTN ada 3% faedah dari baki pinjaman setiap tahun. Jadi, setiap bulan adik saya dikenakan lebih kurang RM56. CUBA bayangkan. SETIAP BULAN, tau! Kalau orang yang duit tak banyak, kena bayar pinjaman...tapi MACAM tak bayar je bila dilihat kembali. Kecuali jika dia bayar dalam amaun yang banyak.
Statement PTPTN
Jadi, sebagai jalan penyelesaian tadi mama papa telah pergi ke PTPTN untuk melangsaikan hutang RM24K tu. Maklumlah, bila ada 3% tu, dah macam riba. Memang PTPTN ada bagi peluang untuk orang tukar pinjaman PTPTN 3% tu kepada UJRAH 1%. Tapi, kalaulah PTPTN ikhlas nak tukar sistem tu...kenapa tak buat secara automatik je. Sebagai orang Islam sudah tentu kita tak nak terlibat dengan riba. Ok sebagai pengajaran, janganlah meminjam dengan pihak yang mengenakan riba takut hilang keberkatan. Huhu.

0 budak comel:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails