Thursday, May 13, 2010

review novel [part 1]

Lately saya dah mula suka membaca novel seperti dahulu kala (cewah). Eh, mungkin lebih tepat jika saya katakan minat itu timbul sebaik berakhir Pesta Buku Antarabangsa 2010 yang bertempat di PWTC. Masa ada assignment berlambak, ditambah lagi dengan projek tahun akhir (FYP), saya masih ada masa untuk baca novel. Haha. Apa-apa pun saya nak review dua novel yang saya dah baca daripada 5 buah novel.



Sepupuku Suamiku

Mengisahkan tentang Nana yang pernah memendam perasaan terhadap sepupunya sendiri, Hisham. Tetapi apabila Hashim bertunang dengan teman wanitanya maka Nana cuma memendam rasa. Entah mengapa tiba-tiba tunang Hisham memutuskan pertunangan di kala hari pernikahan akan menjelang tiba dua minggu lagi. Maka, untuk tidak memalukan keluarga, ibu saudara Nana (ibu Hisham) telah meminta Nana untuk berkahwin dengan Hisham. Nana terima biarpun dia seolah-olah cuma sebagai pengganti. Kehidupan yang bahagia tidak semestinya dari awal hingga akhir terus bahagia. Tiba-tiba bekas tunang Hisham hadir dalam hidup mereka dan mengeruhkan keadaan. Adakah bahagia yang diimpikan kekal hingga ke akhir hayat atau pun putus di tengah jalan? Sila dapatkan novel "Sepupuku Suamiku" tulisan Lynn Allyna ini di kedai buku yang berhampiran. Hehe. Bercakap tentang suka sepupu ni. Saya pernah suka sepupu saya kot masa kecik dulu (gatal pula budak ni masa kecik). LOL.


Hot Gimmick

Novel ini berkisar tentang Natasha Syakilla (Asya) yang baru sahaja pulang ke tanah air dari Sydney setelah menetap di sana selama 5 tahun. Sebelum ke Australia dulu Natasha Syakilla mempunyai kisah silam di mana dia pernah mengenali "Ayez". Perpisahan yang berlaku di antara Asya dan Ayez suatu ketika dahulu seakan-akan menjanjikan suatu hubungan apabila bertemu kembali. Asya mula bersekolah di salah sebuah sekolah swasta tetapi dia sering kali mendatangkan masalah kepada ketua pengawas sekolah (Haridz Hakkam). Hubungan di antara mereka berdua seperti anjing dan kucing. Pantang berjumpa, mesti bergaduh. Apakah Asya akan bertemu dengan Ayez yang pernah dikenalinya dahulu? Bacalah novel ini, baru tahu. Terdapat beberapa persoalan yang timbul sebaik sahaja saya selesai membaca novel ini. Kalau saya beritahu, tak suspens pula. Hehe. Novel hasil karya sulung Shasfa Alyahya ini menarik juga.




0 budak comel:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails