Tuesday, January 19, 2010

tidak sempurna

Since lately kat tv asyik ada perbincangan tentang kahwin la (atau saya yang tak perasan selama ni? haha), saya rasa terpanggil la untuk menulis serba sedikit tentang alam rumahtanga ni. Maksud saya dari perspektif gadis yang belum berkahwin la. Apabila seorang gadis itu dah mula meninggalkan alam persekolahan dan memasuki alam 'campus life', mereka yang mungkin tidak pernah bercinta sebelumnya akan merasakan cinta itu adalah perlu. Saya terkecuali dalam hal ini ye. Haha. Terutama sekali buat gadis yang tidak lama lagi akan menamatkan alam kampus dan memasuki alam pekerjaan. Kerisauan yang mungkin mereka hadapi, adakah mereka akan bertemu seseorang yang akan menjadikan mereka suri atau mereka akan terus hidup membujang hingga ke akir hayat. Kalau dalam hal ni, saya pun pernah terfikir perkara yang sama.


majlis perkahwinan sepupu saya di Palembang 28 Disember 2008


Masalah sekarang adakah berkahwin kerana cinta lebih baik mahupun berkahwin dengan seorang yang merupakan pilihan keluarga atau dalam erti kata lain perkahwinan yang diatur? Kita perlu tahu yang tiada istilah bercinta sebelum berkahwin kerana ditakuti akan berlakunya zina. Ada manusia yang tidak dapat menahan hawa nafsu, maka berlakulah kes-kes pembuangan bayi yang tidak berdosa seperti yang kita acapkali lihat di tv dan suratkhabar. Memang tidak ada manusia yang sempurna tanpa melakukan sebarang dosa. Tetapi, kita mampu mengubahnya. Contohnya, apabila seseorang itu terniat ingin mencuri. Dia hanya berniat tetapi dia boleh berhenti daripada melakukan perbuatan itu. Orang itu tidak seharusnya mengatakan, "sudah nasibku menjadi seorang pencuri". Sesungguhnya Allah takkan mengubah nasib seseorang kaum itu sehingga mereka mengubahnya. Seorang isteri sudah tentu mahukan perhatian dan kasih sayang daripada seorang suami. Kalau ingin berkahwin, persiapan dari segi mental dan fizikal adalah perlu. Jangan ingat kursus kahwin yang diadakan sebelum kahwin sudah cukup. Terlalu banyak kes perceraian yang dilaporkan sekarang. Banyak sebab mengapa terjadinya perceraian dan yang biasanya kita dengar kerana adanya pihak ketiga. Kalaulah saya kahwin nanti, saya harap itulah perkahwinan pertama dan terakhir saya. Saya juga berharap mendapat suami dan anak yang soleh/solehah dan hidup mendapat keberkatan dan diredhai oleh Allah. Walaupun kita telah mengenali seseorang itu selama 5 tahun, tidak semestinya kita betul-betul memahami dia. Jadi tidak hairanlah bagaimana orang yang telah berkenalan selama bertahun-tahun dan kemudiannya berkahwin tetapi cuma selama 5 bulan. Apa yang kita lihat sebelum berkahwin itu tidak semestinya apa yang akan kita lihat selepas berkahwin. Tiada seorang pun yang sempurna dan perkahwinan memerlukan suami isteri saling melengkapi. Oklah, saya rasa dah out of the topic la sekarang. =.="



0 budak comel:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails