Tuesday, November 6, 2012

Belajar atau Kerja Selepas Degree?

Salam bloggers. Saya dah menjadi penganggur bertauliah di rumah. Tapi kebetulan ada anak sedara, so ada la rutin menjadi babysitter. Seronok tengok bayi ini apatah lagi bila kita tak faham apa yang dia cakap. "Gi, gi...". Tapi sekarang dia dah boleh kata, "makkkk". Saya apa lagi, terus kata kat bayi, "ye ni mak". Hehe. :p

Cakap pasal apa saya nak buat selepas degree ini.... Hmm, dari hari tu saya dah niat nak sambung master je. Kenapa? Bak kata Aedy, "degree ramai dah ada, tapi master tak semua orang ada". Jadi sementara belum kahwin dan ada komitmen terhadap anak mahupun suami (eceh2), saya memang nak sambung belajar lagi. Dan menjadi harapan mak saya untuk melihat anaknya sambung master. Memandangkan semangat untuk belajar masih tinggi, jadi biarlah saya menjadi harapan mak saya pula. Hehehe. Memang pada mulanya saya tak ada plan nak sambung kat mana, tapi bila ada peluang untuk apply ke Aussie saya pun apply. Dah dapat pun conditional offer from Adelaide University. As usual, IELTS is compulsory. Tapi saya tak tahu lagi nak ke tak pi sana, since living cost dia is quite higher. Dengar cerita MARA tak fully-support untuk elaun sara hidup tu. Tapi tak tau ye ke? Heh.

Jadi sebagai alternatif, saya baru sahaja apply UTM. UITM kena beli pin kat BSN, memandangkan UTM boleh Internet Banking jadi saya apply sana dulu. Rasanya kalau dapat apply scholarship JPA kan best! Saya tak kisah kerja dengan kerajaan. Sebab sebenarnya saya malas nak minta2 papa tolong bayar yuran. Lain la kalau IPTS, boleh la continue PPM (Pinjaman Pelajaran MARA). Uhuks.


P/s: Harap2 saya tak payah bayar langsung MARA selepas buat pengurangan bayaran di pejabat MARA nanti. Amin.

0 budak comel:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails